09123666928

تلفن تماس با وکیل

09123666928

تلفن تماس با وکیل

10:00 تا 20:00

ساعت پاسخگویی

انواع مهریه و نحوه مطالبه

امتیاز شما به این مطلب
(16 رای‌ها)
انواع مهریه و نحوه مطالبه وکیل مهریه

انواع مهریه

وب سایت حقوقی حمیرا پارسا وکیل پایه یک _ مطالبه مهریه و انواع مهریه را بطور کامل شرح می دهیم ،مهریه دارای نوع های مختلفی می باشد که هر کدام نام منحصربفرد خود را دارند.

از قبیل مهرالمسمی ،مهرالمثل ....

  • مهر المسمی :


    در درخواست مطالبه مهریه به مهر درخواستی که در زمان عقد با توافق زوجین معین شده  باشد را می گویند. مطالبه این نوع مهریه از رایج ترین نوع می باشد،که می تواند شامل هر چیزی قابل ارزش اقتصادی یا تملکی باشد از خانه ، ماشین ، پول ، طلا و … بعد از اتمام عقد زن مالک تمام مهریه است و میتواند هر زمان که خواست درخواست مطالبه مهریه را مطرح کند و نکته ی ظریف آن جا ست که در ازدواج دائم این ضرورت که پیش از عقد مهریه مشخص و ثبت گردد وجود ندارد و بعد از عقد با توافق زن و مرد هم می توان مهریه را انتخاب و تصویب کرد.

در مورد مقدار مهر المسمی در فقه امامیه بدین صورت است که:

 مهریه از نظر کمی و کیفی هیچگونه محدودیتی ندارد و فقط از جهت کمی آن گفته اند که باید مالیت داشته باشد.

  • مهر المثل :
    شرایط مهر کردن دیگری که در مطالبه مهریه پیش می آید زمانی است که مهر المسمی تا زمان بعد از ازدواج هنوز تعیین نشده باشد و به این مهر که بعد از ازدواج با نظر دادگاه با توجه به سن و موقعیت و جایگاه اجتماعی و شرایط زمانی برای زن تعییین می شود ، مهر المثل گویند.

از شرایط دقیق تر این نوع از مطالبه مهریه میتوان گفت :

رابطه ی زناشویی رخ داده باشد ولی مهر المسمی تعیین نشده باشد و یا در عقد شرط عدم مهر باشد ، باز هم بعد از رابطه‌ی زناشویی در مطالبه مهریه ، مهرالمثل به زن تعلق می‌گیرد.
اگر بنا به شرایطی مهر المسمّی تعیین شده باطل گردد یا ازرش اقتصادی مالی نداشته باشد آنگاه مهر المثل تعلق میگیرد.

  •  مهرالمتعه

درحالی که در مطالبه مهریه مهر المثل را با توجه به وضعیت و شرایط زن تعیین می کنند ، مهرالمتعه را با توجه به وضعیت اقتصادی مرد تعیین می کنند. این نوع از مطالبه مهریه در شرایطی به زن تعلق می‌گیرد که درعقد نكاح مهر ذكر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیكی و تعیین مهر ، زن خود را طلاق بدهد.

درخواست مطالبه مهریه

مطالبه مهریه
اگر مهریه به صورت پول نقد یا طلا و سکه باشد زن می تواند با مراجعه به دفتر ازدواج یا اداره ثبت اسناد محل ازدواج درخواست مطالبه مهریه خود را اعلام کند. پس از ابلاغ اجراییه ی مطالبه مهریه اگر مرد تا مدت 10 روز دین خود را به زن نپردازد زن می تواند در فرآیند مطالبه مهریه تقاضای توقیف اموال و حقوق مرد را از سازمانها و مؤسسه های دولتی و یا خصوصی داشته باشد حتی می تواند مطالباتی را که شوهر از اشخاص دیگری دارد و یا موجودی حسابهای بانکی او را توقیف کند و تا میزان یک چهارم حقوق (مادام که شوهر متأهل است) و نیز یک سوم آن را (در صورتی که زن و شوهر از یکدیگر جدا شوند و تا زمانی که شوهر زن دیگری اختیار نکرده) توقیف کند.

زوجه از طرق ذیل می تواند مهریه خود را مطالبه نماید:

  • مطالبه مهریه از طريق دادگستري


    زوجه در مراجعه به دادگاه با ارائه دادخواست حقوقی جهت مطالبه مهریه به دادگاه ویژه خانواده ، مهریه خود ، هزینه ابطال تمبر و حق الوکاله وکیل پایه یک را مطالبه می کند و همزمان تقاضای توقیف اموال همسرش را نیز میتواند بنماید. هزینه تمبر دادخواست مطالبه مهریه بابت یک میلیون تومان اول مهریه ، پانزده هزار تومان تمبر و بابت مابقی مهریه به ازای هر یک میلیون تومان ، بیست هزار تومان تمبر الصاق میگردد.
  • مطالبه مهریه از طريق اجراي ثبت 

مهریه از ثبت
زن میتواند مهریه خود را از طریق اجرای ثبت اسناد رسمی مهریه خود را مطالبه نماید برای مطالبه مهریه از طریق ثبت به این صورت که قباله ازدواج خود را به دفترخانه محل ثبت عقد ارائه و تقاضای صدور اجرائیه نماید سپس با اجرائیه به اداره ثبت مراجعه و مهریه خود را مطالبه کند که البته به میزان نیم عشر دولتی هزینه اجرایی پرداخت مینماید که بعداً این هزینه از شوهر اخذ خواهد گردید که در این راستا مالی اعم از وجه نقد یا مال منقول ماشین – موبایل و یا مال غیر منقول ملک توقیف میگردد البته به شرط اینکه جزء مستثنیات دین نباشد.درهمین باب باید بدانید که:

زوجه می تواند زوج را درطی عملیات مطالبه مهریه از کشور ممنوع الخروج نماید .برای این امر باید فرم ممنوع الخروج کردن را از همان اداره ای که دادخواست مطالبه مهریه را مطرح کرده دریافت کرده و تکمیل نماید .آنچه اهمیت دارد این است که در این فرم باید قید کنید که نسبت به چه میزانی از مطالبه مهریه درخواست ممنوع الخروج شدن زوج را دارید ، چراکه هر میزان از مهریه را که در این فرم قید کنید دیگر نسبت به آن نمی توانید تقاضای توقیف اموال را داشته باشید .
دقت کنید اموالی که در مطالبه مهریه معرفی می کنید باید جزو مستثنیات دین نباشد.
اگر زوج پس از ابلاغ اجرائیه اموال خود را به قصد فرار از دین به دوستان و آشنایان انتقال دهد در صورت شکایت و اثبات این عملش او مشمول مجازات مرقوم در ماده 4قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی می شود. برای ابطال معامله انجام شده ؛ این امر از طریق حقوقی نیز قابل پیگیری است .
اقدام برای مطالبه مهریه به شیوه ی اجرای ثبت اسناد مزایا و معایبی نسبت به اقدام مطالبه مهریه از شیوه دادخواست دادگستری دارد که توجه به آن اهمیت بسیاری دارد:

معایب مطالبه مهریه از این طریق ثبت اسناد


  • در صورت افزایش قیمت سکه در طول اجرای مطالبه مهریه ، زن ممکن است ضرر کند زیرا اجرای ثبت ، به افزایش قیمت توجه نمی کند ولی دادگاه ، قیمت زمان اجرای حکم را در مطالبه مهریه ملاک می داند.

  • در مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت نمی توان ، زوج را زندانی کرد ولی در شیوه ی دادگاه می توان وی را در اجرای ماده ی 2 قانون نحوه ی اجرای محکومیت های مالی به زندان انداخت.

مزایای مطالبه مهریه از طریق ثبت اسناد


  •  شیوه ی اجرای ثبت در مطالبه مهریه ، بسیار سریعتر از دادگاه است.

  •  هزینه اقدام برای مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت از دادگاه کمتر می باشد .

  •  در شیوه ی اجرای ثبت اسناد برای مطالبه مهریه در زمان اندک می توان زوج را ممنوع الخروج کرد ولی اگر از طریق دادگاه اقدام شود ممنوع الخروج شدن زوج فقط منوط به صدور و قطعی شدن دادنامه محکومیت وی است.

دفتر حقوقی حمیرا پارسا وکیل پایه یک دادگستری آماده مشاوره حقوقی و پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشد.

 

بازدید 5365 دفعه

نظرات (0)

هنوز نظری ارسال نشده است

  1. بهتر است نام و نظر خود را پارسی تایپ کنید.
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت